Informacja o stanie bezpieczeństwa w mieście za 2023 rok

W 2023 roku Straż Miejska w Złotowie przeprowadziła ogółem 324 interwencji, pouczono 248 osób, mandatem karnym ukarano 76 sprawców wykroczeń. Szczegółowy podział podjętych interwencji oraz sposób ich załatwienia przedstawiają  poniższe wykresy.

1. Porządek w komunikacji.

Sukcesywnie od wielu lat podejmowane są działania, poprawiające bezpieczeństwo i porządek
w ruchu drogowym. Na bieżąco rozwiązywane są problemy zgłaszane przez mieszkańców miasta lub wynikające z codziennego przeglądu miasta. Straż Miejska reaguje na wszelkiego rodzaju nieprawidłowości, podejmuje działania w każdej zgłaszanej sprawie dotyczącej ruchu drogowego interweniując samodzielnie lub przekazując informację właściwym instytucjom czy organom. Straż Miejska uczestniczy w działaniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym. Coraz bardziej daje się zauważyć w mieście zwiększającą się ilość pojazdów, a co za tym idzie coraz większy problem ze znalezieniem miejsca parkingowego. Problem ten jest bardzo widoczny w rejonie Hali Targowej w czasie odbywania się targu, na terenie Starego Miasta,
w okolicach przedszkoli i szkół na ulicach Szkolnej, Kr. Jadwigi, Moniuszki i Grochowskiego, gdzie w godzinach porannych i popołudniowych występują znaczne utrudnienia w ruchu. Od kilku już lat ponad połowa zgłoszeń trafiających do Straży Miejskiej dotyczy nieprzestrzegania przez kierujących przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. Najczęściej zgłaszane są wykroczenia polegające na nieprawidłowym parkowaniu pojazdów, tamowaniu i utrudnianiu ruchu oraz zastawianiu wjazdów do bram czy garaży. Znaczna część zgłoszeń dotyczy zajmowania miejsc parkingowych przez pojazdy, których właściciele nie korzystają z nich przez dłuższy czas lub pojazdów, których stan wskazuje na to, że są nieużywane. W 2023 roku doprowadzono do ustalenia 12 właścicieli, których zobowiązano do usunięcia takich pojazdów. Jeden pojazd przeszedł na własność gminy w związku z nieustaleniem jego aktualnego właściciela. Pojazd ten czterokrotnie zmieniał właściciela, lecz żaden nie dopełnił  obowiązku przerejestrowania.

Wobec kierujących, którzy nie przestrzegali obowiązujących przepisów stosowano pouczenia lub postępowanie mandatowe, w 11 przypadkach zastosowano urządzenie do blokowania kół pojazdów.

 

Wykres 1

Sposób załatwienia interwencji

 

 2. Ochrona urządzeń użyteczności publicznej

Straż Miejska realizując zadania z zakresu ochrony spokoju i porządku publicznego może korzystać z wizyjnego monitoringu miasta, składającego się z 37 kamer oraz dwóch kamer tzw. fotopułapek. Całodobowy podgląd obrazu przesyłanego z kamer rozlokowanych na terenie miasta, zgodnie
z zawartą umową, sprawowany jest przez dyżurnego Komendy Powiatowej Policji w Złotowie. Kamery fotopułapki montowane są w miejscach nie objętych wizyjnym monitoringiem miasta,
w których gromadzi się młodzież spożywająca alkohol, zanieczyszczająca miejsca publiczne,
a zachowaniem swym powoduje zakłócanie spoczynku nocnego. Promenada nad j. Baba, platformy widokowe nad j. Miejskim, teren za cmentarzem ewangelickim czy tzw. „okrągły” przy ulicy Słowackiego to miejsca, gdzie najczęściej dochodzi do ww. negatywnych zachowań. Wielokrotnie instalowano fotopułapki w miejscach, w których nagminnie podrzucane są odpady tj. ulica Spichrzowa, boksy śmietnikowe przy ulicy Słowackiego, Moniuszki i Boh. Westerplatte. Dzięki nagraniom z kamer udaje się ustalić wielu sprawców wykroczeń, w tym podrzucania odpadów. Między innymi ustalono sprawcę podrzucania odpadów poremontowych, którego dokonywała osoba  prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usług remontowych. Na terenie miasta rozmieszczone są pojemniki na odzież używaną. Gmina Miasto Złotów zgodnie z zawartą umową wydzierżawia Wielkopolskiemu Oddziałowi PCK, teren przeznaczony na ustawienie 21 pojemników, kontenerów na odzież.

Umowa zawiera zapisy określające częstotliwości opróżniania pojemników, utrzymania czystości
w miejscu ich ustawienia oraz czas reakcji dzierżawcy na nieprawidłowości zgłaszane przez wydzierżawiającego. Istnieją na terenie miasta miejsca i kontenery, nad którymi miasto nie ma wystarczającej kontroli. Są to kontenery ustawione wokół trafostacji, na terenie należącym do Spółki Enea Operator z siedzibą w Poznaniu. To właśnie te pojemniki stają się często przedmiotem aktów wandalizmu, a wokół nich roi się od śmieci, co sprawia, że okolica staje się nieestetyczna.
W roku 2023 przeprowadzono 32 kontrole ładu i porządku terenu wokół dworca PKP oraz poczekalni dla podróżnych zlokalizowanej w obiekcie NETTO przy ul. Kolejowej. Kilkakrotnie pomieszczenia poczekalni były zamknięte, gdyż nie nadawały się do użytkowania z powodu dewastacji urządzeń sanitarnych. Wielokrotnie dochodzi do niszczenia znaków drogowych, urządzeń małej architektury, elewacji budynków, trawników i krzewów. Zdarzają się przypadki niszczenia ławek rozstawionych wokół j. Miejskiego, które są wyrywane z mocowań i wrzucane do jeziora, ich naprawa jest kosztowna i pracochłonne jednak ciągle podejmowane aby pokazać bezcelowe działanie osób niszczących.

 

Wykres 2

 

 

 

3. Ochrona środowiska, utrzymanie czystości i porządku

W roku 2023 Straż Miejska przeprowadziła 46 kontroli nieruchomości, sprawdzając przestrzeganie  ograniczeń i zakazów wynikających z zapisów tzw. uchwały antysmogowej obowiązującej na terenie województwa wielkopolskiego. Większość tych kontroli to kontrole interwencyjne podejmowane na zgłoszenie.

Niezmiennie od kilku lat kontrole wykazują, że jedną z głównych przyczyn pogorszonej jakości powietrza w mieście jest spalanie paliw stałych niskiej jakości, głównie drewna. W trakcie kontroli prowadzony jest kolportaż ulotek informujących o obowiązkach właścicieli nieruchomości oraz możliwości uzyskania dofinansowania na wymianę pieca. Od 1 stycznia 2024 roku działa aplikacja udostępniona przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska „zgłoś interwencję” za pomocą której, każdy obywatel możne zgłaszać sprawy związane z zanieczyszczaniem środowiska. Straż Miejska na podstawie art. 27c pkt 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, została zobowiązana do prowadzenia kontroli oraz wypełniania elektronicznego formularza inwentaryzacyjnego i przesyłania go do CEEB bezpośrednio po przeprowadzeniu czynności. Cała procedura kontrolna, która wcześniej trwała około 15 minut obecnie zajmuje ponad godzinę. Na terenie miasta w 2023 roku czynne były 22 zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz 6 przydomowych oczyszczalni ścieków. Sukcesywnie prowadzone są kontrole przestrzegania przez właścicieli nieruchomości obowiązku usuwania nieczystości płynnych. W 2023 roku skontrolowano 20 właścicieli nieruchomości, nałożono jeden mandat karny. Na bieżąco prowadzone są również lustracje terenu budów, szczególną uwagę zwraca się na zanieczyszczanie ulic przez pojazdy wyjeżdżające z budowy oraz cięcie materiałów budowlanych na sucho. W 2023 roku ujawniono 9 przypadków cięcia na sucho, skontrolowano
8 budów pod kątem zanieczyszczania dróg przez wyjeżdżające z budowy pojazdy, pouczono 3 osoby o zakazie używania dmuchaw spalinowych do uprzątania liści. Szczególną uwagę Straż Miejska zwraca na umieszczanie reklam w pasie drogowym, podejmuje interwencję w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zagrażających bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Reaguje na wykroczenia polegające na umieszczaniu ulotek, afiszy, ogłoszeń w miejscach zabronionych takich jak: drzewa, latarnie, znaki drogowe czy elewacje budynków. Zdecydowane działania podejmowane są w przypadku zlokalizowania tzw. dzikiego wysypiska śmieci. Działania te zmierzają do szybkiego ustalenia i ukarania sprawcy zanieczyszczania oraz ewentualnie ustaleniu właściciela terenu, na którym odpady zostały wyrzucone. W roku 2023 zlokalizowano 8 miejsc,
w których wyrzucono lub w niewłaściwy sposób składowano odpady, ustalono 3 sprawców zanieczyszczania, zobowiązano do uporządkowania 3 właścicieli terenu w 2 przypadkach zlecono uporządkowanie terenu firmie sprzątającej.

 

Wykres 3

 

 
 4. Inne działania z zakresu porządku

Na bieżąco prowadzone są kontrole właściwego wykonywania decyzji administracyjnych wydawanych przez Burmistrza Miasta w sprawie wycinki drzew, zajęcia pasa drogowego oraz dzierżawy terenu należącego do Gminy. W roku 2023 Straż Miejska otrzymała do wiadomości 80 kopii decyzji na zajęcia pasa drogowego, 19 decyzji na dzierżawę terenu i 54 decyzje na wycinkę drzew. Prowadzone są wyrywkowe kontrole właściwego wykonania ww. decyzji. Straż prowadzi nadzór nad funkcjonowaniem targowisk w mieście, w tym nad osobami handlującymi na ulicach miasta. Z roku na rok spada ilości osób prowadzących obwoźną działalność  handlową. W 2023 roku rezerwacją objętych było 245 miejsc do handlowania, wpływy do budżetu gminy z tego tytułu wyniosły 68.420,26zł. Wpływy z tytułu poboru opłaty targowej w 2023 roku wyniosły 229.551,00zł. W roku 2008 głównie na wniosek właścicieli sklepów przy ul. Woj. Polskiego i Boh. Westerplatte,  w celu   zwiększenia rotacji parkujących pojazdów oraz uporządkowania sposobu parkowania, utworzono pierwsze w mieście Strefy Płatnego Parkowania. Straż Miejska sprawuje nadzór nad tymi strefami, w chwili obecnej na terenie miasta strefą objętych jest 5 obszarów, gdzie wyznaczonych jest łącznie 176 miejsc do parkowania pojazdów. Opłatę za postój pojazdu można uiszczać gotówką, przy użyciu kart płatniczych, przez aplikację Mobilet lub wykupując miesięczny abonament, z którego w 2023 roku korzystało 27 osób. W roku 2023 za brak uiszczenia obowiązkowej opłaty lub przekroczenie czasu postoju, nałożono 56 opłat dodatkowych na kwotę 3.311,60zł. Wpływy do budżetu miasta z opłat za postój pojazdów w strefach płatnego parkowania wyniosły 187.823,76zł.

Straż Miejska w Złotowie zabezpiecza miejsca zauważonych awarii technicznych, informuje
i zobowiązuje właścicieli urządzeń drogowych, kanalizacyjnych i telekomunikacyjnych do naprawy powstałych uszkodzeń, interwencję ww. sprawach podjęto w 26 przypadkach. W ramach współpracy Straży Miejskiej z Policją przeprowadzono 8 wspólnych służb, których głównym zadaniem było wykrywanie i ściganie sprawców wykroczeń, oraz zapewnienie bezpieczeństwa podczas odbywających się różnego rodzaju imprez kulturalno-rozrywkowych, sportowych czy rekreacyjnych. Straż Miejska udziela wszelkiej możliwej pomocy instytucjom i jednostkom budżetowym w realizacji ich zadań, które wymagają zapewnienia bezpieczeństwa i porządku lub powodują różnego rodzaju utrudnienia dla mieszkańców miasta. 

Działając na podstawie ustawy Kodeks wyborczy, podejmowane były interwencje związane
z umieszczaniem plakatów i haseł wyborczych, w sposób mogący zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Interwencję podejmowano w 8 przypadkach, ukarano jednego pełnomocnika komitetu wyborczego w związku z nieusunięciem  obwieszczeń w wyznaczonym terminie.

 

Wykres 4

 

 

 
 Wykres 5

Ilość mandatów karnych nałożonych w poszczególnych latach

 

Wykres 6

Zgłoszenia od mieszkańców

 

 

 Podobnie jak w latach ubiegłych w zgłoszeniach od mieszkańców dominują dwa tematy: nieprzestrzeganie przepisów Prawa o Ruchu Drogowym oraz podejrzenie spalania odpadów, powstawanie nadmiernego zadymienia i związane z tym uciążliwości zapachowe.

Z punktu widzenia Straży Miejskiej stan bezpieczeństwa i porządku w mieście, utrzymuje się na stałym dobrym poziomie, wymaga jednak stałego nadzoru służb i inspekcji. Utrzymanie takiego stanu, przy ciągle zmieniających się warunkach i wymogach, wymaga śledzenia, analizowania i wdrażania najnowszych rozwiązań odpowiadających aktualnym potrzebom.

 

Złotów, dnia 26 lutego 2024 roku

 

 

 

 

 

Ostatnia modyfikacja treści: 2025-02-11 09:43:10
Generuję dokument pdf. Proszę nie opuszczać strony.
Wygeneruj PDF
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner
baner